Wet- en regelgeving

Wet toezicht trustkantoren (Wtt)

Verenigingen, stichtingen en verenigingsmanagement bureaus hebben te maken met aangescherpte regelgeving wanneer het gaat om een combinatie van vestigings-/postadres (domicilie) en administratieve dienstverlening door één en dezelfde (derde) partij.

Wat zijn de mogelijke gevolgen van de Wet toezicht trustkantoren (Wtt) voor een stichting, vereniging of verenigingsmanagement bureau?

Stichtingen, verenigingen en goede doelen organisaties gebruiken regelmatig het vestigings-/postadres (domicilie) van verenigingsmanagementbureaus, bestuurskantoren en andere stichtingen of verenigingen. Vaak worden daarnaast ook andere administratieve diensten bij die partijen afgenomen.

Met de komst van de Wet toezicht trustkantoren (Wtt) is er voor een combinatie van vestigings-/postadres (domicilie) en administratieve dienstverlening door één en dezelfde (derde) partij een door De Nederlandsche Bank verleende ‘vergunning beroeps- of bedrijfsmatig trustdiensten’ nodig of moet de uitvoerende partij worden vrijgesteld van deze vergunningplicht.

Voorbeeld 1
Vereniging X heeft een contract met een verenigingsmanagement bureau (VMB) dat diensten verleent als: ledenadministratie, belangenbehartiging, boekhouding en evenementen. Ook staat vereniging X ingeschreven op het adres van het VMB.
Deze situatie valt onder de definitie van trustdiensten en hiervoor dient het VMB een trustvergunning te bezitten.

Voorbeeld 2
Vereniging X besluit voor vereniging Y diensten te gaan verlenen zoals: boekhouding, post verwerken en telefoon aannemen. Wanneer vereniging Y zich ook inschrijft/staat ingeschreven op het adres van vereniging X geldt ook hier dat onder de huidige wetgeving een trustvergunning vereist is.

Geen trustvergunning, en deze is ook niet gewenst. Wat nu?

Het verwerven en behouden van een ‘vergunning beroeps- of bedrijfsmatig trustdiensten’ is kostbaar en bovendien misschien wel helemaal niet gewenst. In dat geval ben je bij ons (letterlijk!) aan het goede adres. Wij bieden namelijk aan om het vestigings-/postadres van jouw organisatie te worden. Immers, wanneer domicilie (vestigings-/postadres) en dienstverlening simpelweg van elkaar gescheiden worden, is het probleem compleet van de baan.

Het verlenen van alleen domicilie (dus een vestigings-/postadres) wordt ook wel ‘domicilie sec’ genoemd en dat is wél toegestaan zonder vergunning. Het alleen  leveren van een vestigings-/postadres is namelijk geen trustdienst.

Wat is een trustkantoor en wat zijn trustdiensten?

Om maar te beginnen met de eerste vraag. Wat is een trustkantoor: een trustkantoor is de partij die, al dan niet tezamen met andere natuurlijke personen, rechtspersonen of vennootschappen, beroeps- of bedrijfsmatig één of meer trustdiensten verleent.

Hieruit volgt direct vraag twee: wat zijn dan trustdiensten? In de Wet toezicht trustkantoren (Wtt) worden vijf verschillende vormen van dienstverlening als trustdienst gekwalificeerd. Complete informatie hierover vind je op de websites van De Nederlansche Bank en Overheid.nl.

Wij focussen ons hier voor het gemak alleen even op het voor jou relevante deel; de combinatie van domicilie (vestigings-/postadres) en dienstverlening door één en de zelfde derde partij. Artikel 1 van de Wet toezicht trustkantoren (Wtt) bevat een beschrijving van een trustdienst. Met betrekking tot de combinatie domicilie services (vestigings-/postadres) en dienstverlening door één en dezelfde (derde) partij is met name punt b relevant:

‘een trustdienst: het in opdracht van een niet tot dezelfde groep behorende natuurlijke persoon, rechtspersoon of vennootschap, ter beschikking stellen van een postadres of bezoekadres als bedoeld in de artikelen 11, eerste lid, onderdeel c, en 14, eerste lid, onderdeel c, van de Handelsregisterwet 2007, aan een andere rechtspersoon of vennootschap, indien ten minste één van de volgende aanvullende werkzaamheden wordt verricht ten behoeve van die rechtspersoon of vennootschap of ten behoeve van een tot dezelfde groep als die rechtspersoon of vennootschap behorende, natuurlijke persoon, rechtspersoon of vennootschap:

  1. het geven van juridisch advies of het verlenen van bijstand, met uitzondering van het verrichten van receptiewerkzaamheden;
  2. het verzorgen van belastingaangiften en daarmee verband houdende werkzaamheden;
  3. het verrichten van werkzaamheden in verband met het opstellen, beoordelen of controleren van de jaarrekening of het voeren van administratie;
  4. het werven van een bestuurder voor een rechtspersoon of vennootschap;
  5. andere bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen aanvullende werkzaamheden.

 

Vergunningsplicht of vrijstelling hiervan voor trustdiensten

Iedereen die in Nederland beroeps- of bedrijfsmatig trustdiensten wil verrichten, heeft een vergunning nodig van De Nederlandsche Bank (DNB) of moet zijn vrijgesteld van de daaraan gekoppelde vergunningplicht.

Wordt alleen een postadres of bezoekadres ter beschikking gesteld aan een andere rechtspersoon of vennootschap, dan noemt men dit ook wel ‘domicilie sec’; dit is toegestaan zonder vergunning / geen trustdienst en precies wat wij jouw organisatie bieden!

BEL ONS

Bel ons voor advies

Joëlle van Baren
Joëlle van Baren
Accountmanager
+31 (0) 6 11 47 13 53